By odbiorca odkrył twój biznes powinieneś nie tylko posiadać firmową stronę www, lecz również postarać się o jej pojawianie się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Do tego istotna jest treść strony i to czy systematycznie dodawane są do niej kolejne wyczerpujące i przydatne dla klienta informacje. Ale nie wolno również lekceważyć tzw. link buildingu, czyli zdobywania linków zewnętrznych wiodących do strony. Jednym ze sposobów na link building jest korzystanie z PBN-ów – prywatnych sieci blogów.
PBN – pomocne jako komponent złożonej strategii reklamowej
PBNy są prywatne, dlatego że są tworzone a potem administrowane przez jeden podmiot (zwykle przez sporą agencję marketingową lub firmę SEO), który troszczy się o jakość dostępnych tam artykułów. PBNy są zwykle wykorzystywane jako jeden z elementów wieloaspektowej strategii marketingowej, co jest bardzo istotne, gdyż najlepsze efekty ich wykorzystania zauważa się w stosunku do stron, które zostały należycie zoptymalizowane pod kątem zawartości oraz technicznym. Prywatne sieci blogów nie tylko dają możliwość pozyskania sporej ilości linków przychodzących do strony, ale również na ich urozmaicenie, co jest pozytywnie postrzegane przez wyszukiwarki. Wadą PBNów jest tylko to, że ich stworzenie to spory koszt, a potem konieczne jest poświęcenie mnóstwa godzin na zachowanie ich w stosownej jakości.
Jak zastosować PBN? Polecamy artykuły z linkiem kanonicznym i wizytówki NAP
Prywatne sieci serwisów znakomicie sprawdzają się w pozycjonowaniu lokalnym, ponieważ można za ich pośrednictwem zamieszczać sponsorowane artykuły tematyczne stanowiące jednocześnie wizytówkę NAP. Co to jest NAP? To niejako każda publikacja w sieci, gdzie przedstawione są podstawowe dane kontaktowe firmy – jej nazwa, adres oraz adres e-mail lub telefon. Na przykład NAP-em jest wizytówka Google Moja Firma, ale jest nim też wpis w internetowym rejestrze firm, profil na portalu społecznościowym bądź artykuł, w którym dodano firmowe informacje kontaktowe.
Inna skuteczna metoda wykorzystania możliwości PBNów to publikacje z linkiem kanonicznym. To republikacja rzetelnych artykułów z podaniem linku do oryginalnej treści oznaczonego tagiem “rel=canonical”. W takim przypadku algorytmy wyszukiwarek przeważnie oceniają lepiej jakość oryginalnego artykułu, gdyż natrafianie na linki do niego na różnych stronach w sieci rozumieją jako dowód, że pod wskazanym adresem kanonicznym opublikowane są warte uwagi, wiarygodne teksy. Publikacje z canonicalem najlepiej sprawdzają się przy treściach z sektora YMYL, w którym istotne jest osiągnięcie wysokiego autorytetu, a więc tych związanych w szczególności z doradztwem prawnym, bieżącymi wydarzeniami zdrowiem czy inwestycjami.
PBN Market Skuteczny linkbuilding SEO